Ta strona używa cookie. Informacje o tym w jakich celach pliki cookie są używane znajdziesz w Polityce Prywatności.
W przeglądarce internetowej możesz określić warunki przechowywania i dostępu do cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki.  
Zamknij

Wystawa DĄB W OGRODZIE05.11.2014 12:56

Muzeum Okręgowe w Rzeszowie

Uniwersytet Rzeszowski

Wyższa Szkoła Inżynieryjno-Ekonomiczna w Rzeszowie

 

zapraszają na wystawę

 

JERZY TOMALA

DĄB W OGRODZIE

 

Piękno natury w sztukach plastycznych w ujęciach tradycyjnych zwykło się przedstawiać za pomocą rozległego krajobrazu z towarzyszącym mu żywiołem wody, wypełnionego bujną roślinnością, na której złocą się promienie słońca. Chcąc jednak dać wyraz przeświadczeniu o harmonii przenikającej całe uniwersum starożytni grecy uciekali się do porównań z abstrakcyjną sztuką dźwięku, która uosabiała ład zawarty w kosmosie i porządek „podsłonecznego” świata. Muzyka tym samym jako dyscyplina abstrakcyjna stała się wzorem sztuki uniwersalnej zdolnej na przekazywanie podstawowych prawd o bycie.  Podążając tą drogą sztuki plastyczne weszły na początku XX wieku na grunt sztuki abstrakcyjnej. Skłoniły się do form, kształtów, barw, które nie budowały fotograficznej rzeczywistości ale wywierały bezpośredni wpływ na emocje i wyobrażenia widza przez co pozwalały mu na tej rzeczywistości doświadczanie.

W zrodzoną przeszło 100 lat temu tradycje malarstwa abstrakcyjnego, wpisuje się twórczość Jerzego Tomali. Treścią jego obrazów jest przestrzeń bezwymiarowa a językiem ja opisującym jest geometria. Przestrzeń ta nie jest przestrzenią jakiej doświadczamy każdego dnia w sensie fizycznym, brak w niej tradycyjnej głębi poprzez odwołanie się do zasad perspektywy. Przestrzenność  autor uzyskuje poprzez środki malarskie: układ kompozycyjny, kształt, barwę ale mające swe bliższe lub dalsze reminiscencje w rzeczywistości. Widz postrzegając na obrazach rytm, symetrie, statykę, dynamikę, fakturę pobudzany przez asocjacje i retrospekcje odwołuje się do świata fizycznego. Autor podkreśla: „Zgeometryzowany pejzaż lub sprowadzona do płaskich zgeometryzowanych figur natura może wywołać sprzeciw odbiorcy, ale nie pozostanie on wobec niej obojętny. Będzie - bardziej lub mniej świadomie – wiedział, czuł, że ta przestrzeń jest częścią jego istnienia, a jego istnienie jest istnieniem przestrzeni: człowiek żyje w przestrzeni i sam jest przestrzenią. Ponieważ przestrzeń bezwymiarowa zawiera in spe wszystkie możliwe wymiary i skale, to o relacjach przestrzennych miedzy obiektami decyduje widz i w zależności od potrzeb może je widzieć jako wielkie lub małe, jako makro- lub mikrokosmos”.

Artysta postępuje jak pitagorejczycy, z geometrii tworząc język swej wypowiedzi, wpisując się w ciągle żywą „matematyczną” tradycję naszej kultury. Jak ufali  starożytni – ład i porządek zawiera się w kosmosie, w kondycji człowieka i otaczającym go świecie, w malarstwie Tomali również. 

 

Wystawa trwa od 13 listopada do 6 grudnia 2014 roku

Galeria Wyższej Szkoły Inżynieryjno-Ekonomicznej w Rzeszowie

Ul. Miłocińska 46, budynek A, aula  

 

 

Wystawa jest częścią projektu pt. „Ogród pomiędzy naturą a kulturą„ realizowanego przy finansowym wsparciu Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Rzeszowie

 

www.wsie.edu.pl

www.muzeum.rzeszow.pl

http://www.ur.edu.pl/

 

 

Nasi partnerzy

Tweety na temat @UR_Rzeszow